Friday, February 26, 2010

Halal? Haram? Was was?

Hari tu ado keluar kenyataan yg menyatokan ado kopitiam yang menggunokan arak dalam hidangan mereka, tapi tidak pulak didodahkan kopitiam mano. Dah lah sekarang ni bersepah kopitiam yang tumbuh macam cendawan, siap bubuh namo yang unik dan boleh menarik perhatian pengunjung.Sepatut eh pihak akhbar ni memainkan peranan untuk mengingatkan dan mewujudkan kewaspadaan kepado pengguno dengan lobih efektif bukan secaro umum macam itu.Kenapo tak nak diumumkan namo kopitiam tu? takut kono saman ko? tapi kalau dah boto, mestilah berani..yo tak?

Ado gak kopitiam yang menggunokan halal dari agensi lain, yang kito tak tau samo ado caro diorng ni menilai tahap kehalalan tu mengikut spesifikasi pihak JAKIM atau tidak.Dah lah macam ramai boto org islam yg turut samo menjamu selegho di tompek tu.
Suratkhabar ari ni pulak ado menyatokan yang sijil dan logo halal akan diseragamkan untuk memudahkan pihak pengguno. Ini satu cadangan dan tindakan yang bagus.Sepatutnya dari dulu lagi dah dibuek. Kenapo hal-hal kepentingan islam sebegini terlalu payah untuk diutamokan.Tapi, apokah ado jaminan yang sijil dan logo ini tidak akan dipalsukan sewenang-wenang nya. Maklumlah zaman sekarang ni tidak ado yang mustahil, sodangkan MYKad yang dibuat dengan menggunokan teknologi tinggi tu pun dapek di klon kan oleh pelbagai pihak. Susah nak membezokan antaro yang asli dan palsu jika sijil dan logo halal ini diklonkan nanti.

Sopit cumo berharap pihak JAKIM dapek melaksanakan satu mekanisme yang dapek mengurangkan kadar penipuan ini.

Tapi, walaumacammano pun, yang ponting adolah diri kito sendiri. Kalau kito sentiaso berwaspado dan sedikit memilih, pasti kito akan terhindar dari penipuan ini. Mungkin selamo ini kito dah terbiaso poei kek tompek-tompek yang agak kurang jaminan kehalalannya cumo kito berpandukan kepado kadar keramaian pengunjung islam di situ sajo, jadi selopeh ini kito berpandukan lobih kepada sijil dan logo halal dari pihak JAKIM pulak.Memang payah nak berubahkan tapi domi kesejahteraan hidup,segalo nya perlu.

Cumo, boleh ko? Sobab ini bukan tertakluk pado kopitiam semato, banyak lagi tompek yang dah menjadi darah daging kito selamo ini. Kodai mamak, muslim chinese food, malah kodai org melayu pun bolum tontu kehalalannya, dan jugak hotel-hotel, kodai makan biaso, kodai makan tak biaso, restoran tomyam, makanan ringan, asam, keropok, jeruk, minuman dalam tin, vitamin-vitamin terutamo yang menggunakan kapsul gel..ishh banyak kalau nak disenaraikan ni..

Kesimpulannya..terserahlah kek diri sendiri.

No comments: